4 nejčastější závady tiskáren HP a Canon, které mohou souviset s tonerem (+ řešení).

Velkou výhodou tiskáren Canon a HP, které jsou postaveny na stejných vnitřních dílech, je, že mnoho závad lze vyřešit výměnou toneru. Z toho ale zároveň vyplývá, že je nutné v tiskárnách používat kvalitní tonery, jinak hrozí riziko, že se s těmito chybami budete potkávat pravidelně.

Zde je několik nejčastějších chyb souvisejících s tonerem, které se u tiskáren Canon a HP vyskytují.

1. Chyba kalibrace

Barevné laserové tiskárny se pro dosažení vysoké kvality tisku pravidelně kalibrují. Kalibrují se také po vložení nových tonerů, a právě tehdy se můžete setkat s chybovým hlášením.

Po vložení nového toneru do barevné tiskárny Canon se můžete setkat s chybou „Out-of-Register Colors Correction Error“, která také souvisí s nesprávně vykonanou kalibrací.

Chyby kalibrace většinou souvisejí s tonerovými kazetami, zejména pak s tonerovým práškem. Ze zkušeností víme, že levné čínské kompatibilní tonery mají s kalibrací problémy a tyto chyby se u nich opakují častěji.

Řešení problému spočívá v používání tonerů s kvalitním tonerovým práškem. To ale ještě nemusí znamenat přechod na originální tonery. Stačí zvolit kvalitnější neoriginální tonery. Více se o barevných tonerech do tiskáren Canon a HP píšeme v samostatném článku.


2. Různé defekty v tisku

I defekty v tisku jsou často spojeny s komponenty, které jsou součástí kazety. Takové chyby se nejčastěji projevují pruhy v tisku, pravidelnými šmouhami nebo opakujícími se tečkami po celé délce stránky.


Defekty v tisku v tiskárně HP a Canon
Ukázka nekvalitního tisku s poškozeným tonerem do barevné tiskárny HP.


Tyto závady mohou souviset s fyzickým poškozením optického válce, který je součástí toneru, nebo se může jednat o selhání jiných komponent uvnitř kazety.

Zatímco k fyzickému poškození optického válce může dojít i při neopatrné manipulaci, ostatní selhání jsou způsobené spíše nekvalitními součástkami. A znovu platí, že u levných neoriginálních tonerů je pravděpodobnost selhání mnohem vyšší. U kvalitnějších alternativních tonerů se tyto závady vyskytují v mnohem menší míře.

Poškození některého z dílů v toneru, které se již projevilo na kvalitě tisku nelze obvykle jednoduše odstranit. Je tak nutné vyměnit celý toner za nový.


Pro nalezení kvalitního toneru stačí znát model vaší tiskárny. Ten pak stačí vepsat do vyhledávacího pole níže.



3. Sypání toneru

Výrazné sypání tonerového prášku z kazety je znakem poškození a takovou kazetu byste ani neměli vkládat do tiskárny. Tonerový prášek by totiž mohl poškodit další součástky tiskárny.

Pokud se ale tonerový prášek z kazety nesype a kazeta je pouze zašpiněna, nemusí se jednat o problém. Zejména v případě renovovaných tonerů může jít o pozůstatek tonerového prášku, který se na přepravní pojistku nasype před testem kazety. V tomto případě stačí kazetu očistit suchým hadříkem.



4. Chybové hlášení tiskárny související s tonerem

Další možná závada se týká čipů, které na tonerové kazetě slouží ke komunikaci s tiskárnou. Chybová hlášení mohou být různá. Většina z nich ale upozorňuje na nekompatibilní toner nebo chybu konkrétního toneru.

Příkladem takové chyby je „10.000 Chyba paměti spotřebního materiálu“ (anglicky „10.0000 Supply memory error)“, která se většinou zobrazí ihned po vložení toneru do tiskárny HP. Ta se zobrazí, pokud čip na toneru zcela chybí (například vypadl při vkládání toneru do tiskárny), je vadný, nebo je mezi čipem a tiskárnou špatný kontakt.


Chyba paměti spotřebního materiálu
Chyba paměti spotřebního materiálu (anglicky „10.0000 Supply memory error“) může být způsobená chybějícím nebo vadným čipem. Mnohdy ale stačí odstranit oranžovou krytku čipu na toneru a problém je vyřešen.


Pro vyřešení problému stačí mnohdy pouze vyměnit čip na konkrétní tonerové kazetě. I zde platí, že kvalitní alternativní tonery používají lepší čipy a tato hlášení se u nich vyskytují méně často.

V tiskárnách HP bývá také častým problémem, oranžová krytka čipu. Tu je nutné před vložením toneru do tiskárny odstranit. Pokud tak neučiníte, může ovlivnit kontakt mezi čtečkou a samotným čipem a způsobit výše uvedené nebo i jiné chybové hlášení.

Oranžová krytka čipu na toneru do tiskárny HP
Oranžovou krytku čipu, která bývá součástí kompatibilních tonerů do tiskáren HP je nutné před vložením do tiskárny odstranit. Práívě ona totiž může způsobit špatný kontakt mezi čipem a tiskárnou což vede k zobrazení zmíněné hlášky "Chyba paměti spotřebního materiálu".



Chyba, která chybou není

U kvalitních tonerových kazet vás pak paradoxně může vylekat správa na stránce stavu spotřebního materiálu o tom, že používáte neznačkovou tonerovou kazetu. V tomto případě se ale nejedná o chybu.

Jde o výsledek dohody výrobců tiskáren a výrobců neoriginálních čipů, jejímž cílem je to, aby byly originální a neoriginální tonery jasně odlišené. Toto hlášení na stránce stavu spotřebního materiálu nijak neovlivňuje chod tiskárny a ta v tomto ohledu funguje stejně jako s originálními tonery.


Upozornění na neoriginální toner
Upozornění na neoriginální toner v tiskárně HP díky kterému poznáte, jaký toner ve skutečnosti používáte. Toto upozornění ale nemá žádný vliv na funkci tiskárny.


Abyste se s těmito chybami nesetkali

Uvedené chyby a závady patří mezi ty, které se nejčastěji vyskytují v tiskárnách HP a Canon. Doporučujeme proto vybírat a v tiskárně používat kvalitnější neoriginální tonery u kterých se vyskytují podstatně méně často.


Aby se tyto chyby na vaši tiskárně již nevyskytovaly:

  • Pečlivě vybíráme pro barevné tiskárny HP a Canon dodavatele kazet. Vyhýbáme se zejména levným čínským tonerům, se kterými se běžně na českém trhu setkáte.
  • Dohlížíme na to, aby kazety obsahovaly kvalitní tonerový prášek, který zaručí, že se vaše tiskárna bez problémů zkalibruje.
  • Pravidelně testujeme kvalitu tisku, abychom se přesvědčili, že je vysoká a bez jakýchkoliv defektů.
  • Ověřujeme také, že tonery obsahují kvalitní čipy, které nezpůsobí blokaci tiskárny.


Chcete najít toner právě do vaší tiskárny HP nebo Canon? Do vyhledávacího pole níže stačí napsat model tiskárny. Do vyhledávacího pole níže jednoduše zadejte váš model tiskárny nebo jeho část (například pro vyhledání toneru do tiskárny HP LaserJet P1102 zadejte do vyhledávače P1102). Můžete také přímo zadat označení modelu toneru, který hledáte (například CE285A).



Narazili jste na jinou chybu se kterou si nevíte rady? Napište nám.

Nezapomeňte co nejpodrobněji popsat, jak se závada projevuje, jaký toner v tiskárně používáte a o jakou tiskárnu se jedná. Tyto informace nám pomohou při zjišťování příčiny problému.